Jeśli chodzi o ładowarki akumulatorów żelowych, charakterystyka ładowania jest inna niż w przypadku zalanych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Ze względu na elektrolit o konsystencji żelu, ogniwa żelowe nie mogą przyjmować i oddawać prądu tak szybko jak akumulatory kwasowo-ołowiowe z mokrymi ogniwami. Oznacza to, że maksymalna szybkość ładowania musi być zmniejszona dla akumulatorów żelowych. Nie można przekraczać napięcia 14,4V.
Do ogólnego użytku, należy wybrać ładowarki akumulatorów żelowych o około połowie maksymalnego natężenia prądu ładowanego akumulatora. Większość ładowarek do akumulatorów żelowych posiada również tryby konserwacji, które pozwalają na ciągłe ładowanie nawet po pełnym naładowaniu akumulatora.
Akumulatory żelowe wykorzystują tę samą podstawową chemię, co akumulatory kwasowo-ołowiowe, ale zamiast ciekłego kwasu (kwasu siarkowego) jako elektrolitu, kwas siarkowy jest zawieszony w żelu krzemionkowym. Żel krzemionkowy jest suchą, podobną do piasku substancją, która może zatrzymać do 40% swojej wagi w wodzie. Ogniwa żelowe są zazwyczaj bardziej odporne na wibracje niż zalane akumulatory kwasowo-ołowiowe, dlatego są tak popularne w samochodach kempingowych i łodziach.
Wadą akumulatorów żelowych jest to, że wymagają one specjalistycznych ładowarek, ponieważ nie można ich ładować tak samo wysokimi napięciami, jakimi można ładować zalane akumulatory kwasowo-ołowiowe lub AGM (absorpcyjna mata szklana). Ogniwa żelowe muszą być ładowane napięciem pomiędzy 14,1V a 14,4V, a następnie przełączane na ładowanie absorpcyjne. Cały proces wymaga ładowania sekwencyjnego, czego nie mogą zapewnić niededykowane ładowarki akumulatorów.